In het boek "Starten in Een Creatieve Loopbaan. PVCB-SMart, 2014" lees ik op p. 57 dat zelfonderricht zijn negatieve connotatie is kwijtgeraakt en dat dankzij de nieuwe technologieën het leren door zelfonderricht gemakkelijker is geworden wat er toe bijdraagt dat de grenzen tussen de verschillende competentieniveaus vervagen. Ik vind dit zeer positief maar ik denk dat er ook nadelen zijn verbonden aan zelfonderricht. De mogelijkheid om raad te vragen kan het leren aanzienlijk vergemakkelijken en het ontbreken van feedback kan er toe leiden dat men minder belang hecht aan tekortkomingen of dat/omdat men er zich niet bewust van is. Het schoolse leren heeft natuurlijk ook nadelen: het is vaak passiever waardoor het moeilijker is zich te concentreren en wanneer men het oneens is of aan de waarde of waarheid twijfelt, is het vaak erg moeilijk om iets te leren. Daarbij kan (onterechte) negatieve feedback soms veel verdriet doen. Over kleuren en smaken valt niet te twisten maar de positieve reactie van de toeschouwer is iets waar elke kunstenaar veel vreugde aan beleeft al blijft de vreugde van het creëren de voornaamste drijfveer!
|